Franczyza – sposób na własny biznes

Wiele osób myśli o prowadzeniu własnej działalności gospodarczej, ale nie ma konkretnego planu na swoją firmę. Pomysłem, który powinny rozważyć takie osoby jest skorzystanie z opcji franchisingu. U podstaw tego biznesu leży sprzedaż lub usługa realizowana pod znaną marką. W tym układzie biznesowym franczyzodawca, a więc właściciel znaku towarowego (marki) dostarcza know-how, a jednocześnie określa na podstawie swoich doświadczeń i danych księgowych rentowność przedsięwzięcia. Druga strona umowy – franczyzobiorca – inwestuje w biznes swoje środki finansowe, z których opłaca lokal, zakupuje produkty, zatrudnia personel. Po stronie inwestora leżą najczęściej wszystkie formalności związane z uzyskaniem odpowiednich pozwoleń, czy rejestracji działalności w US i ZUS.

[IMAGE=bXKFMZdefDUp.jpg]

Jaką działalność franczyzową wybrać?

[IMAGE=dRoaeCfQLoeU.jpg]

Kryteriów wyboru rodzaju działalności franczyzowej jest wiele. Kluczowym wydaje się być ilość pieniędzy, które franczyzobiorca chce zainwestować w biznes. Kolejną ważną kwestią, którą należy rozważyć jest analiza rynku, na którym działać miałaby firma. Jeśli w okolicy jest wiele podobnych biznesów, warto rozejrzeć się za takim, którego w sąsiedztwie jeszcze nie ma.

Wybierając rodzaj działalności warto również zastanowić się nad tym, na czym znamy się najlepiej i co lubimy robić. Pasjonaci kuchni i gastronomii powinni rozważyć franchising z branży gastronomicznej, fani sportu i odzieży sportowej chętniej zobaczą w witrynie swojego sklepu najnowsze buty marki adidas czy nową kolekcję dresów. Tymczasem osoby związane z edukacją mogą wybierać wśród zajęć prowadzonych w ramach szkół sieciowych. Oczywiście ten model biznesowy pozwala na wejście w kompletnie nową dla inwestora branżę. Możliwości są bardzo duże.

Jakimi funduszami trzeba dysponować

Umowa franczyzowa zobowiązuje przedsiębiorcę do poniesienia określonych kosztów związanych z otwarciem biznesu. Dlatego odpowiedź na pytanie dotyczące minimalnego wkładu nie jest jednoznaczna. Dla mniejszych biznesów, jak małe sklepiki, małe ajencje bankowe, biura podróży wystarczy nawet 100 tysięcy złotych. Wysokość wymaganego wkładu finansowego rośnie wraz z powierzchnią oraz sprzętem niezbędnym do realizacji strategii franczyzodawcy. Są jednak biznesy, w których koszty inwestycji sięgają nawet kilku milionów – należą do nich na przykład stacje paliw.

Kto nie powinien rozważać franchisingu jako modelu biznesowego

Mimo, że sprzedaż produktów i usług znanej marki wydaje się być rozwiązaniem ograniczającym ryzyko finansowe, to ten model biznesu nie jest dla wszystkich. W szczególności nie powinny się na niego decydować osoby bardzo niezależne, nie lubiące podporządkowania się obowiązującym zasadom i źle znoszące kontrolę. Z prowadzeniem sprzedaży pod czyjąś marką wiąże się bowiem konieczność ścisłego przestrzegania określonych w umowie zasad dotyczących: współpracy z dostawcami, wystroju wnętrza, promowaniu produktów, dress codu pracowników, godzin otwarcia i wielu innych.

Franczyza to popularna forma prowadzenia biznesu, zarówno w Europie, jak i na całym świecie. Dzięki wspólnemu zaangażowaniu obu stron umowy, wszyscy odnoszą korzyści. Ewentualny wybór opcji franczyzy powinien być jednak decyzją przemyślaną, ponieważ jak każdy biznes, ten również niesie za sobą ryzyko porażki. Przed podjęciem ostatecznej decyzji warto poszukać w sieci informacji i komentarzy innych osób działających w ramach interesującego inwestora systemu czy marki.

Franczyza – sposób na własny biznes

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Scroll to top