Pięć typów klientów

Psychologia dowodzi, że każdy człowiek jest inny. Socjologia i statystyka ukazują jednak, że ludzie często są do siebie podobni. Trzymając się tego drugiego założenia, można pokusić się o zdefiniowanie grup klientów. W teorii biznesowej szczególnie popularna jest tzw. koncepcja dyfuzji informacji, która dzieli klientów na pięć grup.

Kiedy klienci dokonują zakupu?

Wprowadzając nowy produkt na rynek, każdy przedsiębiorca chciałby jak najszybciej osiągnąć wysoką sprzedaż. Praktyka pokazuje jednak, że popyt na nowości rośnie stopniowo. Specjaliści od marketingu wyróżniają zaś pięć grup klientów, a każda z nich decyduje się na zakup w innym czasie.

W tym ujęciu pierwszymi klientami dokonującymi zakupu są tzw. innowatorzy, którzy stanowią tylko kilka procent społeczeństwa. Zgłaszają oni gotowość do kupna praktycznie wraz z tym, jak nowy produkt pojawił się na rynku.

Drugą grupą są wcześni naśladowcy. Ich udział w społeczeństwie szacuje się na kilkanaście procent. Wcześni naśladowcy są mocno zainteresowani nowościami rynkowymi, jednak w przeciwieństwie do innowatorów czekają na pierwsze recenzje i opinie na temat danego produktu.

Później zakupów dokonuje grupa społeczna określana przez marketingowców, jako większość. Ta grupa liczy aż około 70% i z powodu swej wielkości jest bardzo ważna dla wszystkich sprzedawców. Ludzie do niej należący decyzję zakupową podejmują na podstawie opinii osób, które już wcześniej nabyły dany produkt.

Piątą i ostatnią grupę klientów stanowią maruderzy. Znajduje się w niej około 10% procent społeczeństwa. Maruderzy niechętnie akceptują nowości, a zakupów dokonują po gruntownych analizach. Duże znaczenie ma dla nich także niski poziom cen. Z tych powodów maruderzy nie stanowią atrakcyjnej grupy klientów.

Pięć typów klientów
Scroll to top
zakra