SWOT, czyli uniwersalne narzędzie analityczne

Na wszystkich uczelniach ekonomicznych i niemal w każdym biznesplanie pojawia się analiza SWOT. To proste do wykonania narzędzie, które zapewnia szereg informacji o obecnej sytuacji przedsiębiorstwa na rynku oraz wskazuje drogę jego rozwoju. Dobrze więc poznać tajniki analizy SWOT.

Na czym polega analiza SWOT?

Nazwa SWOT pochodzi od pierwszych liter czterech angielskich słów: Strengths, Weaknesses, Opportunities i Threats. W języku polskim oznaczają one: Przewagi, Słabości, Szansę i Zagrożenia. Analiza SWOT polega więc na określeniu czterech kategorii czynników, które wpływają na pozycję rynkową danego przedsiębiorstwa.

Z analizy SWOT korzystać można cały czas. Zwykle wykonuje się ją jeszcze przed otworzeniem przedsiębiorstwa, aby ocenić, jakie ma ono szansę poradzenia sobie na rynku. Później dokonuje się jej cyklicznie w zależności od zmian zachodzących w otoczeniu rynkowym.

W przygotowaniu analizy SWOT powinni być zaangażowani pracownicy z wszystkich działów przedsiębiorstwa. Jej celem jest bowiem przygotowania kompleksowej analizy, która bierze pod uwagę wszystkie istotne aspekty funkcjonowania firmy.

Sama analiza SWOT jest narzędziem analitycznym, które nie wskazuje na to, jakie działania powinny być podjęte. Jednakże analiza SWOT pozwala wyciągać racjonalne i precyzyjne wnioski, które później stanowią podstawę do podejmowania konkretnych decyzji.

Co zalicza się do przewag w analizę SWOT?

Przewagi to wszystkie czynniki, które wyróżniają daną firmę na plus w porównaniu do konkurencji. Przykładami takich czynników są:

  • Silna marka ciesząca się dużą rozpoznawalnością wśród klientów.
  • Doświadczeni i lojalni pracownicy.
  • Duża grupa powracających klientów.
  • Dobre relacje z większością dostawców.

Co może być słabością przedsiębiorstwa?

Słabości to przeciwieństwa przewag. Zalicza się do nich wszelkie czynniki, które utrudniają efektywną działalność przedsiębiorstwa. Wśród nich wymienić można:

  • Kiepskiej jakości sprzęt produkcyjny, który ulega częstym awariom.
  • Silna konkurencja na rynku oraz pojawianie się na nim kolejnych firm.
  • Problem ze znalezieniem nowych pracowników z konkretnymi umiejętnościami.

Jakie czynniki mogą być szansą w analizie SWOT?

Szanse to zmiany o pozytywnym dla przedsiębiorstwa charakterze, które mogą się pojawić w dającej się przewidzieć przyszłości. Przykładami szans są:

  • Wzrost popytu na produkty oferowane przez przedsiębiorstwo.
  • Rozwój innowacyjnych produktów.
  • Szansa na otrzymanie dużych dotacji z budżetu UE.
  • Możliwość wypalania zawodowego kluczowych pracowników.

Czym są zagrożenia w analizie SWOT?

Zagrożenia, to potencjalne przemiany, których zaistnienie może negatywnie odbić się na konkurencyjności przedsiębiorstwa. Przykładami takich sytuacji są:

  • Silne uzależnienie od jednego dostawcy w kwestii dostarczania kluczowego surowca.
  • Klienci firmy to głównie osoby mieszkające w strefie Euro. Potencjalna duża obniżka kursu walutowego może mocno odbić się na kondycji finansowej przedsiębiorstwa.
  • Duża podatność branży na wahania koniunktury w gospodarce.
SWOT, czyli uniwersalne narzędzie analityczne
Scroll to top
zakra